Diş Gıcırdatma

bodrum estetik diş hekimliği
Diş gıcırdatma yani bruksizm, genellikle uyku esnasında, alt dişlerin istemsiz bir şekilde üst dişlere sürtünmesi ve dişlerin sıkılması durumudur. Genellikle uyku esnasında görünürler, istem dışı olarak kendilerini gösterirler. Dişlerin yemek dışında birbirine temas etmeleri  aşınmaya yol açar. Toplumumuzda sıkça görülür, ancak genellikle hastalar bu durumdan habersizdir. Tedavi edilmediği durumlarda, baş ağrısı, dişlerde aşınma, diş kırıkları, sallanma, ağrı, hassasiyet ve eklem hasarı oluşabilir.  Diş gıcırdatmada genellikle psikolojik faktörler etkendir. Anksiyete, gerginlik, stres, hayal kırıklığı, kızgınlık, pişmanlık, kıskançlık, obsesyon gibi sbeplerle birey diş gıcırdatabilir. Agresif, hiperaktif, aceleci, titiz kişilerde bruksizm vaka’larına daha sık rastlanır. Çene ve diş yapısında, protez ya da dolgularda olan bozukluklar da diş gıcırdatmaya sebebiyet verebilir.

Bruksizm Tedavisi

Bruksizm tedavisi, dişlerde ve çene ekleminde oluşabilecek kalıcı zararlı ve ağrıyı ortadan kaldırmayı amaçlar.  Bu sorunu yaşayanlar için, bruksizm gece plağı, diğer adıyla ısırma plağı önerilir. Gece uyurken kullanılan bu plak ile dişlerin korunması için önlem alınır. Esas tedavi bireyin stres faktörlerinden uzaklaşmasıdır.  Bruksizm tedavisinde ayrıca sert akrilikten yapılan oklüzal splintler yardımıyla kas spazmları giderilir, eklem ve kas sisteminin rahatlaması sağlanır. Stres kaynaklı bruksizmde oklüzal splintlerin yanı sıra, kas gevşetici ilaçlar ve psikolojik tedaviye de ihtiyaç duyulur. Ayrıca hastalara botox uygulaması yapılarak çiğneme kaslarının zayıflaması sağlanır. Botox diş sıkmayı engellemez, sıkmanın şiddetini azaltır.  Diş yapısından kaynaklanan bruksizmde ise yanlış yapılmış dental işlemler düzeltilerek diş sıkma ortadan kaldırılabilir. Diş gıcırdatma ve sıkma neticesinde ileri derecede çene deformasyonu oluşmuşsa cerrahi tedavi gerekebilir.